Pääkirjoitus
17.10.2012

Somevaalit – so last season?

"Nää kuntavaalit ei todellakaan oo enää Facebook-vaalit", kuulen ystäväni sanovan.

Samaan havaintoon on päätynyt moni tänä syksynä. Presidentinvaalien kaltaista, räjähdysmäistä sosiaalisen median kampanjakäyttöä ei Facebookissa ole tänä syksynä päässyt todistamaan.

Tai jos onkin, on käyttäjällä kaikki valta asettaa ärsyttävän mainosviestin jakaja estolistalle.

Tässä Tylkkärissä politiikan tutkija Niko Hatakka pohtii, että eniten hyötyvät ne ehdokkaat, jotka ovat jo valmiiksi kutoneet verkkojaan sosiaalisessa mediassa; vähiten taas ne, jotka kyhäävät kasaan kaksikuukautisen kampanjaprofiilin.

Samalla logiikalla toimii itse sosiaalinen media. Siinä, missä Twitter-julkkis nauttii seuraajien määrän kertomasta suosiosta, kerää Facebook-käyttäjä virtuaalisesti ympärilleen jo valmiiksi olemassa olevan kaveripiirin.

Mainonnan sijaan, kuten Hatakka huomauttaa, hedelmällistä ehdokkaalle on linkittää Facebookiin uutisia ja pyrkiä sitä kautta vaikuttamaan vaalikeskusteluun.

Linkitetty sisältö on myös Facebookille asian pihvi. Sivuston elinehto on erilaisten URL-osoitteiden kierrättäminen – olivat ne sitten hassuja kissavideoita, uusimpia meemejä tai Hesarin uutisia.

Fiksu ehdokas ymmärtää tämän ja käyttäytyy sen mukaisesti.

Hän ei trollaa vaan virtuaalikeskustelee.

Asiasta kukkaruukkuun. Keskeisin toimittajan työtä koskeva debatti vaalien alla on, aiheestakin, toimittajien mahdolliset poliittiset sidonnaisuudet. Siksi Tylkkäri päätti tulla ulos kaapista ja pohtia ääneen, miten erilaiset vakaumukset vaikuttavat lehden tekemiseen.

Näitä ajatuksia voit lukea TYL-Looks -jutusta. Lukijan tulkinnan helpottamiseksi laitoimme kuvien yhteyteen myös tekstiä.

LAURA MYLLYMÄKI

tyl-paatoimittaja@utu.fi