Turusta Helsinkiin ja takaisin 30 min välein. OnniBus.
Tiede
30.05.2017

Gradu: Vastuulliset arvot eivät toteudu ostoskorissa

Teksti:
Atte Uusinoka
Kuvat:
Olli Lukkarinen
  • Joonas Savolaisen mukaan vastuullisuusajattelu on kuluttamis- ja yritysmaailmassa niin uusi juttu, että se vaatii oman aikansa muotoutuakseen itsestään selväksi osaksi yritystoimintaa.

Kuluttajien asenteet kestävää kehitystä kohtaan ovat myönteisiä, mutta eettiset periaatteet eivät näy kulutuksessa.

Näin toteaa markkinoinnin opiskelija Joonas Savolainen gradussaan.

”Kulutuskeskeisyys ja materialistisuus ovat tällä hetkellä arvoja, jotka eivät välttämättä ole moraalisesti kauhean hyväksyttyjä. Ulospäin täytyy antaa kuva, että todellisuudessa on paljon eettisempi mitä oikeasti onkaan.”

Savolaisen mukaan ihmiset eivät tuo mielipiteitään julkisesti esille, koska he pelkäävät ympäristön reaktiota. Hän näkee tutkimustuloksissaan kytköksen esimerkiksi Donald Trumpin nousua, Brexit-äänestystä ja perussuomalaisten ”jytkyä” edeltäviin gallupeihin, jotka ennakoivat vaalien tulokset väärin.

”Vastuullisuudesta puhutaan nyt paljon mediassa. Aika harva haluaa ainakaan suoraa myöntää, ettei asia kiinnosta.” 

 

Savolaisen gradu perustuu kyselytutkimukseen, johon vastasi noin 240 Turun kauppakorkeakoulun opiskelijaa. Vastaajien mukaan suurin syy siihen, että asenteet ja käytäntö eivät kohtaa, on vastuullisten tuotteiden muita korkeampi hinta. 

Savolaisen mukaan myös monet yritykset ovat hypänneet mukaan ”vastuullisuuskelkkaan”. Useille yrityksille on tullut yllätyksenä kuluttajien asenteiden ja toiminnan välinen iso ero. 

”Vastuullisuusajattelu on nostanut viime vuosina päätään yritysmaailmassa enemmän ulkoisten tekijöiden sanelemana kuin yrityksen sisäisen arvomaailman johdosta.  Kuluttajien kiinnostus vastuullisuutta kohtaan ei ole realisoitunut missään vaiheessa, ja vastuullisuus ei olekaan ollut niin kannattavaa bisnestä.” 

 

Teemana vastuullisuus oli kiinnostanut Savolaista jo pitkän aikaa, ja viimeisen silauksen innostukselle antoi kestävän kehityksen opintokokonaisuuden suorittaminen. Idea graduun syntyi harjoittelussa WWF:ssä.

”Gradun tekeminen oli loppujen lopuksi aika helppo prosessi. Aiheen päättäminen oli vaikein osuus. Kun se tarkentui, työ meni tosi helposti loppuun asti.” 

 

Gradu

Nimi“From corporate social responsibility to consumer responsibility: a study of the factors that influence purchase intentions”

Voimabiisi: Justice - Stress

 

Lue lisää:

Gradu: Suomalaiset käyvät yllättävän vähän kulttuuritapahtumissa

Taloussosiologian opiskelija Rami Simelius tutki gradussaan suomalaisten sosiaalisuuden ja kulttuurinkulutuksen yhteyttä. Hän yllättyi siitä, miten vähän suomalaiset käyvät kulttuuritapahtumissa. Vain noin neljännes harrastaa johdonmukaisesti kulttuuria. (4/2017) 

Gradu: Raskaudenehkäisy vain naisten harteilla

Etelä-Suomen korkeakouluopiskelijoita gradussaan tutkinut sosiologian opiskelija Tytti Parjanen huomasi, että ehkäisyä vaivaa tasa-arvo-ongelma. (3/2017)

Gradu: Keskinäinen kyräily turkulaisen rockskenen riivana

"Pienet porukat ovat jakaantuneet vielä pienempiin kuppikuntiin, joissa bändit ovat suhtautuneet muihin tekijöihin epäluuloisesti. ”Kuppikunnat ovat mahtailleet keskenään ja kilpailleet pikkukeikoilla viimeisistä soittoajoista. Täällä on keskitytty keskinäiseen kateuteen ja sen takia erityisen monelle turkulaiselle bändille ei ole tullut suurempaa menestystä.” (2/2017)

Thesis: "Finnish students are happier in school"

"Yoojin Kim compared the role of homeroom teachers in study guidance in Korea and Finland in her Master's thesis.Finland's educational system with its excellent Programme for International Student Assessment (PISA) rankings has sparked interest across the world. The success of a relatively small country provides interest for research, even from other well-performing countries such as Korea." (1/2017) 

Gradu: Nostalginen radio viehettää vieläkin

"Kaupallinen radio on jopa lisännyt mainosmyyntiään ja Ylen radiokanavat ovat säilyttäneet suosionsa. ”Vaikka meidät on nykyään ympäröity erilaisilla viestintävälineillä ja media-apparaateilla, perinteisessä radiossa on edelleen oma viehätyksensä”, toteaa suomalaisten radionkuuntelua tutkinut Maria Ojanen." (9/2016) 

Gradu: Brittiläinen euroskeptisyys on identiteettikysymys

"Kun valtio-opin opiskelija Marja Heinonen oli vaihdossa Skotlannissa, paikalliset väittivät olevansa saarivaltion EU-myönteisimpiä. Heinonen halusi tutkia, onko asia todella näin. ”Minulla on vähän pakkomielle Britanniaa kohtaan. Jotain siihen liittyvää oli tehtävä.” (8/2016)

Gradu: Tehoton lakipykälä osoittautui tehokkaaksi

"Oikeustieteen opiskelija Sofia Pitzen luki marxilaista talousteoriaa ja päätti hyödyntää tematiikkaa gradussaan. “Kutkutti päästä tarkastelemaan teoriaa oikeustieteen kautta.” Toista tutkintoaan kauppakorkeakoulussa opiskelevalle Pitzenille oli luontevaa limittää oikeustiede ja taloustiede." (7/2016)