Uutiset
01.08.2018

Digitaalinen opiskelijakortti muuttuu maksulliseksi – Frank teki kalliit investoinnit

Teksti & Kuvat:
Nella Keski-Oja

Opiskelijakortteja tuottava Frank teki satojen tuhansien eurojen investoinnit ja muuttaa nyt digitaalisen opiskelijakorttinsa maksulliseksi.

Elokuusta lähtien digitaalisen opiskelijakortin käyttö maksaa yhteensä 2,9 euroa vuodessa. Frank App -sovelluksen sähköinen opiskelijakortti lanseerattiin kaksi vuotta sitten, ja tähän saakka kännykkään ladattavaa digikorttia on voinut käyttää maksuttomasti.

Frank Students -yrityksen mukaan maksua aletaan periä yrityksen tekemien investointien ja kustannusten nousun takia.

”Palvelujen ylläpito vaatii resursseja. Emme saa mitään julkisia tukia, vaan toimimme vapaassa markkinataloudessa”, Frankin toimitusjohtaja Tiia Lehtola perustelee.

Hän pitää digikortin hintaa kohtuullisena, sillä se tulee viiden vuoden aikana yhä edullisemmaksi kuin pelkän muovisen opiskelijakortin hankkiminen. Hän myös muistuttaa, että digikortin voi saada vuodeksi maksutta käyttöönsä, jos ottaa muoviseen opiskelijakorttiinsa Danske Bankin maksuominaisuuden.

Tällä hetkellä Frank App -sovelluksella on noin 70 000 kuukausittaista käyttäjää. Lehtolan mukaan jää nähtäväksi, kuinka maksullisuus vaikuttaa digikortin kysyntään.

”Seuraamme ahkerasti käyttäjäkantaa ja opiskelijoiden antamaa palautetta.”

Ilman muovista opiskelijakorttia ei vielä pärjää kaikkialla. Esimerkiksi monissa yliopistoissa muovikorttia tarvitaan tulostamiseen ja kirjojen lainaamiseen.

Tulos miinuksella

Vaikka digitaalisen opiskelijakortin käyttäjämäärät ovat kasvaneet nopeasti, on vuonna 2013 perustetun Frank Studentsin nettotulos ollut miinuksella koko toiminnan ajan. Vuonna 2016 Frank pääsi lähelle nollatulosta, mutta heti seuraavana vuonna yritys teki toistaiseksi suurimman tappionsa, 700 000 euroa.

Toimitusjohtaja Tiia Lehtolaa tappio ei huoleta, sillä yrityksen kannattavuudesta kertova käyttökate on ollut muina vuosina plussalla – parhaimmillaan yli 300 000 euroa vuonna 2016.

Tulosta ovat kuitenkin syöneet satojen tuhansien eurojen investoinnit: Frankin pitää ensin kehittää uskottava palvelu ja saada sille riittävästi käyttäjiä, jotta yrityksellä on sen jälkeen mahdollisuus tienata rahaa.

”Tulosta varten pitää tehdä investointeja, se on ihan normaalia. Olemme investoineet todella voimakkaasti digitaaliseen palvelualustaan. Uskomme, että se tuo opiskelijoille korkeinta lisäarvoa.”

Toistaiseksi isoimmat investoinnit ovat Lehtolan mukaan takanapäin, vaikka Frank App -sovelluksen ylläpitoon ja kehittämiseen kuluu jatkuvasti euroja.

Toimitusjohtajan mukaan tulevaisuus näyttää nyt hyvältä. Uudistettu palvelu on julkaistu, minkä lisäksi yrityksellä on mahdollisuus saada uusia käyttäjiä, kun opiskelijatiedot yhteen keräävä Koski-palvelu avautuu.

Opetushallituksen Koski-palvelun kautta Frank saa käyttöönsä tiedot esimerkiksi kaikista lukioiden, ammatti-instituuttien ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoista. Samalla Frankille avautuvat myös Tampereen korkeakoulujen markkinat, joita on tähän saakka hallinnut Pivo-sovelluksen digitaalinen opiskelijakortti.

Kasvun mahdollisuuksia on myös ulkomailla. Lehtolan mukaan Euroopassa on vain muutamia digitaalisia opiskelijakortteja tarjoavia palveluita, tosin aivan Frankin kaltaisia ne eivät ole.

Se johtuu maiden välisistä isoista eroista: osa korkeakouluista elää yhä vahvasti paperimaailmassa, kun taas Suomessa digirekisteri kattaa jokaisen opiskelijan. Vahvoja Suomen kaltaisia opiskelijajärjestöjä ei myöskään ole kaikkialla.

”Uskomme, että myös kansainvälisillä markkinoilla olisi kysyntää meidän osaamiselle. Skouttaamme mahdollisuuksia”, Lehtola sanoo.

Kilroy vetovastuuseen

Aikaisemmin Frankin enemmistöomistajia ovat olleet valtakunnalliset opiskelijaliitot SAMOK, SAKKI, SLL ja SYL eli Suomen ylioppilaskuntien liitto. Turun yliopiston opiskelijat kuuluvat välillisesti SYL:iin oman  ylioppilaskuntansa TYYn kautta.

Viime vuoden lopussa Frankin vetovastuu vaihtui. Tuolloin pitkään Frankin toiminnassa mukana ollut matkatoimisto Kilroy sijoitti yritykseen puoli miljoonaa euroa, minkä ansiosta Kilroysta tuli 70 prosentin osuudella Frankin suurin omistaja. 

Frankin toimitusjohtajan Tiia Lehtolan mukaan Kilroy tuntee yrityksen tarpeet ja tuo mukanaan uutta osaamista. Matkatoimiston kautta Frank esimerkiksi tarjoaa opiskelijoille kansainvälistä ISIC-opiskelijakorttia.

Lehtolan mukaan tappiota tehneelle Frankille Kilroyn tulo vetovastuuseen ei kuitenkaan ollut pakon sanelemaa, vaan mieluisa lopputulos lisärahoituksen etsintään:

”Totta kai puoli miljoonaa euroa on huomattava summa meidän kokoiselle yritykselle, mutta kasvuyrityskentässä se ei ole mitenkään epätavanomainen sijoitus. Frankille oli hyvä, että sijoitushalua löytyi alkuperäisten omistajien joukosta.”

Frank tekee valtaosan liikevaihdostaan yritysyhteistyön avulla. Vain osa liikevaihdosta tulee opiskelijakorttien hinnoista.

Toimitusjohtaja Tiia Lehtola uskoo, että Frank tekee positiivisen tuloksen lähivuosien aikana. Se riippuu kuitenkin siitä, haluavatko omistajat tulevina vuosina tehdä vielä uusia isoja investointeja.

 

Lue lisää:

Kuohuntaa korttibisneksessä: opiskelijaetuja tarjoaa kaksi mobiilisovellusta

Mobiilisovelluksen ja muovisen kortin yhteiskäyttö mahdollistaa opiskelijastatuksen väärinkäytön. (1/2017)

Frankin aika

Opiskelijakortteja ja -alennuksia, pahviukkoja ja toimisto Töölössä. Mitä tekee etufirma, jolla on miehen nimi ja jonka opiskelijat omistavat? (1/2014)

Uusi opiskelijakortti ei käy kirjastossa

Opiskelijakorttien toimittaja vaihtuu. Uutta korttia voi käyttää maksuvälineenä, mutta kirjastoissa käytettävä viivakoodi ei siihen mahtunut. (9/2013)