Uutiset
14.11.2016

Lähiopetusta leikataan

Teksti:
Ilkka Hemmilä
Kuvat:
Nella Keski-Oja
  • Opettajaopiskelijat Aleksi Leino ja Paula Porrasmaa ovat varuillaan vähenevän kontaktiopetuksen suhteen. ”Suurinta antia opetuksessa on ollut yhdessäolo ja keskustelu”, kopo-vastaava Porrasmaa kertoo.

Koulutusleikkaukset pakottavat oppiaineet vähentämään kontaktiopetusta. Resursseja ei liikene edes tiedekunnille, joita ministeriö vaatii kasvattamaan opiskelijamääriään.

Nykyhallituksen koulutusleikkaukset vahvistavat trendiä, jossa opetustuntien määrää vähennetään ja itseopiskelua lisätään. Tiedekunnilla ei ole varaa tarjota kursseja aikaisempaan malliin, ja erityisesti kontaktiopetus kärsii.

Viimeksi kaksivuotisia opetussuunnitelmia rukattiin uuteen uskoon keväällä. Tuolloin esimerkiksi kasvatustieteiden tiedekuntaan kuuluvalla opettajankoulutuslaitoksella (OKL) jätettiin viisi opetustehtävää täyttämättä. Päätöksen takia lukuvuodesta katosi noin 500 tuntia opetusta. Opiskelijoille määrä näkyy 200 tunnin vähennyksenä, koska opettajat antoivat opetusta rinnakkaisissa pienryhmissä.

”OKL on jo viimeiset vuodet ollut tiukassa taloudellisessa tilanteessa. Kun yliopistojen rahoitus on laskenut, se näkyy tällaisissa lähiopetuspainotteisissa tiedekunnissa”, tiedekunnan dekaani Marja Vauras kertoo.

Lähiopetusta arvostetaan

Päätös oli eräänlainen torjuntavoitto. Alun perin OKL kaavaili leikkaavansa kaikkien kurssiensa kontaktiopetusta: opetusta olisi saanut antaa korkeintaan 10 tuntia opintopistettä kohden entisen 12:n sijaan. Sen seurauksena opettajien antama pienryhmä- ja luento-opetus olisi vähentynyt peräti 1 200–1 500 tuntia lukuvuodessa.

Vauras uskoo, että nykyinen ratkaisu on tasaista juustohöylä-mallia kestävämpi.

”Olen tyytyväinen siihen, että työ tehtiin oppiaineissa eikä laitoksen tai tiedekunnan määräyksenä.”

OKL:n tilanne kuvaa koulutusleikkausten arvaamattomuutta. Kasvatustieteiden oppiaineet laativat opetussuunnitelmamuutoksen vain kolmessa viikossa, kahden johtokunnan kokouksen välillä.

Muutosten vaikutus opiskelijoihin selviää vasta, kun uutta opetussuunnitelmaa toteutetaan. Näin arvioi Turun yksikön ainejärjestön Opex ry:n puheenjohtaja Aleksi Leino:

”Väittäisin, että opiskelijat eivät ole vielä pohtineet tarkkaan, onko mikään muuttunut. Asiat ovat tapahtuneet täällä hyvin nopeasti, kuten ne ovat toteutuneet koko valtakunnassa viimeisen puolentoista vuoden aikana.”

Opexin koulutuspoliittinen vastaava Paula Porrasmaa muistuttaa, että kontaktiopetuksesta on nipistetty jo aikaisempina vuosina. Lisäksi huonona jatkuva rahoitustilanne uhkaa vähentää kontaktitunteja entisestään. Lähitunnit tulevat kalliiksi, mutta ne ovat opiskelijoille hyödyllisiä.

”Koska opettajan ammatin yksi isoimmista jutuista on vuorovaikutus oppilaiden kanssa, tuntuisi oudolta pakertaa omia opintoja yksin. On tärkeää, että opetuksessa vuorovaikutus on mukana, jotta palaute tulee välittömästi”, Porrasmaa kertoo.

Kurssikoot kasvavat

Opetuksen vähentäminen kirvelee erityisesti aloilla, joiden opiskelijamäärää opetus- ja kulttuuriministeriö haluaa kasvattaa. Näin on myös OKL:ssä, jonka on täytynyt lisätä aloituspaikkoja samaan aikaan, kun leikkaukset haukkaavat osan rahoituksesta.

”Viime vuosina perustutkinto-opiskelijoiden määrä on lisääntynyt hurjasti”, dekaani Marja Vauras kertoo.

Paikkalisäys tuntuu myös toisella kontaktiopetusta painottavalla alalla: lääketieteellisessä tiedekunnassa. Opetuksesta ei ole tiedekunnassa leikattu, mutta siihen ei myöskään ole saatu lisää rahoitusta.

Seurauksena opetusryhmien koko on molemmissa tiedekunnissa kasvanut viime vuosina.

Lähituntien ehdot kiristyvät

Samalla koko yliopistoon vaikuttaa rehtorin määräys tiukentaa ehtoja tuntiopetuksen myöntämiselle. Monessa oppiaineessa se tarkoittaa luentokurssien supistumista tai itseopiskeluun, kuten kirjatentteihin, siirtymistä.

OKL:ssa tiukennus osuu niin valinnaiseen kuin kaikille annettavaan pakolliseen opetukseen.

OKL:llä on 1 400 perustutkinto-opiskelijaa Turussa ja Raumalla. Laitoksen kärsimistä leikkauksista huolimatta Opexin Aleksi Leino ei ole turhan huolissaan tulevaisuudesta.

”En ole pessimistinen, mutta tarkkana pitää olla. Pitää jatkaa hyvää yhteistyötä laitoksen ja opiskelijoiden välillä.”