Uutiset
04.09.2008

LYYRALLA EI OLE VARAA EPÄONNISTUA

Lyyralla on enää yksi mahdollisuus onnistua. Vuoden takaisista ongelmista on otettu opiksi ja Lyyra-kortti on saatu opiskelijoille normaalin toimitusajan puitteissa. Sen sijaan Lyyra.fi-verkkoyhteisö takkuaa edelleen. Vuosi 2007 oli katastrofaalinen Lyyralle. Uudet Lyyra-kortit jumittivat tilausjärjestelmässä ja närkästyneet opiskelijat odottivat ja odottivat. Samoihin aikoihin lanseerattiin myös Lyyra.fi-verkkoyhteisö, joka floppasi lähes täydellisesti. Hätiköiden ja huonosti suunniteltu verkkopalvelu ei saanut opiskelijoita luokseen kuin ehkä silloin tällöin tarkastamaan Applen alennuksia.

VUOSI 2008 näyttää jo paljon paremmalta. Virheistä on opittu: opiskelijakortit tulevat ajallaan ja Lyyra-sivusto laitettiin ammattilaisten käsiin, mutta… Lyyra-verkkoyhteisön piti aueta jo kesäkuun lopussa. Verkkopalveluja tuottava yritys ei kuitenkaan pysynyt aikataulussa ja sivuista julkaistiin elokuussa täysin toimimaton versio. Nyt syyskuun aikana tilanne on muuttumassa. "Tällä hetkellä sivustolla on vielä viilaamista ja hiomista useissa paikoissa. Lähtökohtaisesti kaikki bugit ja toimimattomuudet on jo tunnistettu", sanoo Lyyran tuottaja Kristiina Holtari.

Lyyran teknisiä ongelmia korjataan "taustalla", jotta opiskelijat pääsisivät jo tutustumaan verkkosivuston palveluihin ja mahdollisuuksiin. Holtarin visioissa Lyyrasta tulisi kaikkien opiskelijoiden yhteinen yhteisö. "Lyyran visio on edelleen luoda opiskelijoiden palvelujärjestelmä sekä sosiaalinen alusta opiskelijoiden ja opiskelijuuden sidosryhmien kommunikoinnille ja verkottumiselle." Tämä ei kuitenkaan tapahdu itsestään. Holtari painottaakin, että Lyyran verkkopalvelu toimii vain, jos sitä käytetään. "Lyyra kehittyy ja elää käyttäjiensä mukana. Tämän hetkinen tavoite numero yksi on saada peruskonsepti kontrolloidusti kasaan samalla, kun tulevia kehitysaskelia jo viedään eteenpäin", Holtari painottaa.

LYYRA voi vielä tuntua kankealta ja toimimattomalta, mutta Holtari uskaltaa luvata parannusta jo parin viikon sisään. Vaikka verkkopalvelu yskähteleekin, siellä käy paljon opiskelijoita. "Tällä hetkellä sivustolla liikkuu noin 25 000 eri kävijää viikoittain. Tämä ei tietysti Lyyralle riitä. Uusien palvelujen kautta Lyyran on pyrittävä sekä aktivoimaan että sitouttamaan käyttäjät ja näin ollen myös tuomaan opiskelijamassa samaan paikkaan. Tämän massan avulla muun muassa kaupalliset etuuksien myöntäjät saadaan liikkeelle ja mukaan Lyyraan", Holtari sanoo. "Toivon myös, että opiskelijat ottavat osaa Lyyran kehittämiseen. Palaute ajatuksista Lyyran tulevaan kehittämiseen ja opiskelijan tarpeisiin liittyen on erittäin tervetullutta. Palautetta voi lähettää verkkopalvelun kautta."

YLIOPPILASLEHDILLÄKIN on toiveita Lyyran suhteen. Kaukausimmissa haaveissa puhutaan ylioppilaslehtiä yhdistävästä Lyyra-verkkolehdessä, jonne kahden viikoin välein koottaisiin eri ylioppilaslehtien "parhaimmistoa". Tätä ei olla vielä toteuttamassa, mutta jo nyt Lyyrasta löytyy ylioppilaslehtien ryhmiä. Tylkkärillä on aikeissa päivitellä Lyyraan keskustelunavauksia, uutisia ja pitää siellä blogia.

JANI SIPILÄ

Julkaistu alunperin Turun ylioppilaslehden numerossa 10/2008 (5.9.2008)