Uutiset
12.09.2019

Turun ylioppilaslehti uudistui: uusi logo, uusi ilme, uutta sisältöä – ”Tärkein tavoite on tarjota mielenkiintoista luettavaa”

Teksti:
Miika Tiainen
Kuvat:
Vy Tram
  • Tylkkäri uudistui. ”Tärkein tavoite on tarjota mielenkiintoista luettavaa”, kertoo päätoimittaja Teemu Perhiö.

Ehkä huomasitkin jo uudistetun Tylkkärin? Lehden visuaalinen ilme on uusittu kokonaan. Samalla lehden sisältö ja sen rakenne on kokenut muutoksia.

Tarkoituksena on tarjota lukijoille rehellistä, samaistuttavaa ja tunteita herättävää sisältöä.

Lehti oli ollut jo melkein kuuden vuoden ajan visuaalisesti lähes samanlainen. Toimituksessa todettiin, että nyt on hyvä hetki kokeilla jotain uutta.

”Ulkoasun uudistus tehtiin toimituksen voimin”, kertoo visuaalisesta suunnittelusta vastannut päätoimittaja Teemu Perhiö.

Uusi logo yhdistelee vanhan T-kirjaimen orgaanista muotokieltä ja yksinkertaisempaa ilmaisua. Idea syntyi yhden päivän aikana, mutta työpajoja oli järjestetty jo muutama.

"Piirsin kymmeniä eri ehdotuksia. Tavoitteena oli hyödyntää samaa T-kirjainta, joka oli koristanut Tylkkärin kantta jo aikaisemmin", kertoo logon suunnittelija Lassi Vihko. Hän toimi Tylkkärin toimittajana lukuvuonna 2018-2019.

"Hyvä logo taipuu mielestäni moneen ja sitä voidaan muovata lehden tarpeisiin, vaikka ulkoasussa tapahtuisikin muutoksia".

Yllätyksellisyyttä ja joustavuutta

Perhiön mukaan opiskelijasukupolvet vaihtuvat niin nopeasti, ettei lehtikään voi jäädä paikoilleen makaamaan. Yllätyksellisyyttä tarvitaan.

”Lehden on aika ajoin uudistuttava, jotta ihmisten mielenkiinto säilyy ja saamme uusia lukijoita”.

Uudella ulkoasulla on tavoiteltu joustavuutta. Visuaalisuus on isossa, tunnistettavassa roolissa, eikä sen tarvitse aina tarkoittaa isoa valokuvaa.

Perhiön mielestä lehti on kokonaisuus, jossa on tärkeää erottaa erilaiset juttutyypit toisistaan. Lukijan tulee huomata, mitkä jutut vaativat hieman perehtymistä ja mitkä ovat nopeammin silmäiltävissä.

”Tärkein tavoite on tarjota mielenkiintoista luettavaa”.

Suurempi nettisivu-uudistus on tarkoitus tehdä myöhemmin TYYn nettisivu-uudistuksen yhteydessä, mutta vanhaan nettisivupohjaan on nyt päivitetty uusi ilme.

”Sisällöllisesti nettisivut eivät juuri muutu, mutta pyrimme julkaisemaan korostetusti ajankohtaisempaa sisältöä verkossa. Lehdessä tarjoamme ajattomampaa sisältöä”, Perhiö kertoo.

Verkossa aikomuksena on kokeilla tulevan lukuvuoden aikana erilaisia sisällöntuotantotapoja, kuten videoita ja Instagram-stooreja. Sen takia printtilehti ilmestyy syksyllä vain kolme kertaa aiemman neljän kerran sijasta.

Seuraava printtilehti ilmestyy 18. lokakuuta.
 

Lue lisää

Mies typografian takana

Arkistoista: Tylkkäri koki viimeksi merkittävän muodonmuutoksen vuonna 2014. Tuolloin lehti alkoi ilmestyä yhdeksän kertaa vuodessa, sivukooltaan entistä pienempänä mutta paksumpana ja paremmalle paperille painettuna. Samalla uudistui lehden graafinen ilme. Uuden ilmeen isä Toni Laiho tahtoi tehdä lehdestä modernin, muttei talloa historian varpaille. (1/2014)