Uutiset
08.09.2010

Välivuoden kautta yliopistoon

  • Katriina Matikainen ja Maija Sappinen aloittavat tänä syksynä opinnot kauppakorkeakoulussa.

Vain joka kolmas Turun yliopiston uusista opiskelijoista on viime kevään ylioppilas.

Suomalaisnuoret aloittavat ammattikorkeakoulu- tai yliopisto-opinnot keskimäärin 21-vuotiaina, vaikka kolme neljäsosaa tuoreista ylioppilaista hakee korkeakouluun heti lukion jälkeen.

Turun yliopistossa tänä syksynä aloittavista opiskelijoista 34,1 prosenttia on tämän vuoden abiturientteja. Viimeisten neljän vuoden aikana uusien opiskelijoiden osuus Turun yliopistossa aloittavista on jopa vähentynyt.

Tiedekuntakohtaiset erot ovat huikeat. Uusia ylioppilaita hyväksyttiin eniten matemaattis-luonnontieteelliseen tiedekuntaan, jonka opiskelijoista yli puolet tulee tänäkin vuonna suoraan lukion penkiltä.

Toinen ääripää on kasvatustieteellinen tiedekunta, jonka uusista opiskelijoista vain 13 prosenttia on kevään ylioppilaita. Yhteiskuntatieteilijöistä 16 prosenttia tulee suoraan lukiosta.

Esimerkiksi logopedian, hoitotieteen ja suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen opintoja ei aloita tänä syksynä Turussa yksikään viime kevään abi.

Tiedekuntien ja oppiaineiden väliset erot selittyvät osin oppiaineiden erilaisilla sisäänottotavoilla.

Matemaattis-luonnontietellisillä aloilla painotetaan ylioppilastodistusta, joten sisään on helppo päästä suoraan lukiosta.

"Lisäksi on ikävä tosiasia, että muutamalle matemaattis-luonnontieteelliselle alalle nuoret tulevat suoraan lukiosta opiskelemaan vain vain vuodeksi tai pariksi ja pyrkivät sitten muille aloille", tiedekunnan opintopäällikkö Tiina Mäkynen toteaa.

Myös kielissä uusia ylioppilaita on paljon. Humanistisen tiedekunnan opintopäällikkö Sanna Mäkilä arvelee, että kielet ovat selkeä ja tuttu valinta suoraan lukiosta tuleville.

"Lukiolaisille vieraat alat kuten kansatiede ja mediatutkimus eivät aukene samalla tavalla kuin lukion penkiltä tutut kielet."

Opetusministeriössä mietitään kuumeisesti, kuinka nuoret saataisiin aloittamaan korkeakouluopinnot nykyistä aikaisemmin. Opetusministeri Henna Virkkunen tarjosi viime keväänä lääkkeeksi ylioppilastodistuksen painoarvon lisäämistä pääsykokeiden kustannuksella.

Turun yliopiston kasvatussosiologian professori Osmo Kivinen ei lämpene ajatukselle.

"Nyt korjataan järjestelmää, joka ei ole rikki. Tieteen kannalta ei ole aina parasta, että lukiossa eniten päntänneet ovat etulyöntiasemassa yliopistoon pyrittäessä", hän toteaa.

___________________________________________________________________________

"HOMMIA SAI TEHDÄ RUNSAASTI"

Välivuosi kuluu usein töitä tehden, akkuja ladaten tai väärää alaa opiskellen.

"Halusin pitää välivuoden jotta jaksan taas opiskella lukion jälkeen", Turun yliopistossa historian opinnot tänä syksynä aloittava Sakari Muurinen sanoo. Hän vietti sapattivuotensa interreilaamalla ympäri Eurooppaa. Myös Muurisen uudella opiskelutoverilla Joose Nurmisella on takanaan muutama välivuosi.

"Olin vuoden Kajaanissa opiskelemassa tietojenkäsittelytieteitä, mutta se ei lopulta kiinnostanutkaan", hän toteaa.

Vantaalainen Liisa Antila aloittaa tänä syksynä ranskan kielen opinnot Turun yliopistossa. Hän pääsi sisään haluamaansa oppiaineeseen toisella yrittämällä. Välivuoden lukion jälkeen hän vietti töitä tehden.

"Olin vuoden vaihdossa Ranskassa Le Mansin lähellä, jossa oikeasti opin ranskan kielen."

Vaihtovuonna opittu kielitaito auttoikin yliopiston pääsykokeissa lukio-opetusta enemmän.

Katriina Matikainen ja Maija Sappinen aloittavat molemmat tänä syksynä opintonsa Turun kauppakorkeakoulussa. Ruokolahtelainen Matikainen haki pääsykokeisiin vauhtia opiskelemalla ensin vuoden Kuopion ammattikorkeakoulussa. Turussa hän aloittaa kansainvälisen liiketalouden opinnot."Hommia sai pääsykokeisiin tehdä runsaasti", Matikainen kuvailee pääsykokeisiin valmistautumistaan.

Kansantaloustieteen opinnot aloittava Sappinen puolestaan kuuluu siihen vähemmistöön, joka pääsi haluamalleen alalle suoraan lukion penkiltä. Helsingissä käydyn valmennuskurssin jälkeen kauppakorkean pääsykoe tuntui hänestä suhteellisen helpolta.

Lukio-opetusta tuoreet kauppatieteilijät pitävät hyödyllisenä pääsykoetta ajatellen – eivät tosin tiedon omaksumisen, vaan työrutiinin oppimisen kannalta.

Teksti: SAMULI MAXENIUS

Kuvat: LAURI HANNUS